images/fade/fade1.jpg

ACNu we weten wat er in de computer zit, de registers behandeld hebben en vorige keer een assembler besproken hebben, kunnen we nu aan de slag gaan om echt wat met de registers te gaan doen. Dit zal ik doen met veel voorbeelden, zodat het een en ander duidelijker wordt. 

 CAVorige keer hebben we een korte inleiding gehad op de hardware-laag van de Computer. We grijpen heel even kort terug naar Deel 1, hoe zat het ook alweer? Nu we de basis behandeld hebben van de binnenste werking van de Commodore, ga ik verder met het beschrijven van de registers. We hebben er zes te gaan in dit deel.

Basic was natuurlijk dé taal om de computer te leren bedienen. Voor velen is het daarbij gebleven en dat is natuurlijk geen probleem. Maar wie er wat meer tijd en moeite voor nam, kon zich de taal der computers meester maken. Ik heb het hier natuurlijk over Assembly.

Mensen kwamen naar mij toe en vonden de theorie erg interessant, maar wat kun je er verder mee. Begrijpelijk, ik kan je vertellen hoe een auto werkt, maar je zult er ook een keer in moeten rijden. Vandaar de eerste hands-on. En om deze gelijk visueel te maken, gaan we met sprites aan de slag. We gaan in deze hands-on een sprite maken, een kleur geven en op het scherm laten zien. En omdat alle hekken van de dam zijn, laten we hem ook nog heen en weer gaan, gekkegeid ten top natuurlijk! U vraagt, wij draaien.

ACNa de onvoorwaardelijke sprongen, wordt het nu tijd om te kijken naar voorwaardelijke sprongen en de opdrachten die hierbij komen kijken. Deze gebeuren dus enkel op een door jou zelf bepaalde voorwaarde en zijn o.a. gelijk aan de FOR... NEXT lussen in BASIC. We zullen dus ook enkele commando's bespreken die de voorwaarde creëren voor het vertakken/springen. Daarnaast zullen we het statusregister wat nader bekijken!

ACVorige keer hebben we een korte inleiding gehad op de hardware-laag van de Computer. We grijpen heel even kort terug naar Deel 1, hoe zat het ook alweer? Nu we de basis behandeld hebben van de binnenste werking van de Commodore, ga ik verder met het beschrijven van de registers. We hebben er zes te gaan in dit deel.

Sinds het begin van de Assembly Cursus zijn er vele enthousiaste reacties binnengekomen van mensen die het programmeren in Assembly weer oppakken, of de stap "durven" te nemen om hier aan te beginnen. We zijn ook altijd blij met de vele tips die men naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. mailt, deze komen allemaal in de cursus vanzelf aan bod. We zijn ook gewezen op de kracht van Turbo Assembler, en hebben inmiddels de assembler in ons hart gesloten naast Merlin. Voor de liefhebbers van Turbo Assembler hebben we alle mogelijke commando's opgezocht en in een cheat sheet verwerkt. Veel plezier!