Gotek or not to Gotek

Op het internet kun je veel disk images van Amiga Software downloaden, alleen is het soms een hele klus om de disk images over te zetten naar een Amiga 500 met kickstart 1.3. Tegenwoordig heeft een PC al geen diskdrive en geen seriële aansluiting meer en daarnaast heb je programma’s nodig om PC diskette te lezen of communicatieverbinding te maken tussen PC en Amiga. Op 3 februari 2014 heeft Hervé Messinger een Amiga firmware voor de Gotek floppy emulator geschreven waardoor je ADF disk images kunt lezen.

Lees meer: Gotek or not to Gotek

Mega lo Mania - The Making of

Een beroep als god is niet voor iedereen weggelegd. Weinig kansen op de arbeidsmarkt en de functie eisen zijn dramatisch hoog. Dat was in 1991 niet anders. Sensible Software zag de behoefte en vulde deze met Mega lo Mania, een spel waar menig hart sneller van ging kloppen. Edge Magazine beschreef de tot standkoming van dit goddelijke spel, waarvan we jullie hier op de vertaling tracteren.


 

Lees meer: Mega lo Mania - The Making of

De 1541 Ultimate

De 1541 Ultimate is gemaakt door ons clublid Gideon Zweijtzer en is nog volop in ontwikkeling. Hij heeft hiermee een implementatie gemaakt van een 1541 diskdrive in een FPGA en moet de ultieme vervanging worden van de alom gebruikte 1541 disk drive.

Lees meer: De 1541 Ultimate

AMC - The Making Of

Het spel kwam ten tonele in de vroege ochtend van thuiscomputers, toen zelfs 30 meter grote kamelen nog ongewoon waren. De spellen van Jeff Minter brachten iets nieuws, en dat met veel humor...

Lees meer: AMC - The Making Of

IK+ - The Making Of

IK+'s aanvulling van een derde persoon was een schot in de roos. De "Way of the Exploding Fist" en de C64 versie van "International Karate" hadden de mogelijkheden van een one-on-ong vechtspel op verschillende computers al ontdekt. Maclean's derde vechtersbaas gaf IK+ een geheel nieuwe dimensie: chaos, druk, een snelheid dat zijn voorgangers deed lijken op voetgangers in slow-motion.
 
 
 
 

Lees meer: IK+ - The Making Of

De MiniMig

Minimig is een A500 compatibele Amiga, waarbij de 3 custom chips Agnus, Denise en Paula zijn geimplementeerd in een enkele FPGA. (Field Programmable Gate Array, een herprogrammeerbare logische chip).

Lees meer: De MiniMig

GhostBusters - The Making Of

Het had net zo gemakkelijk een schietspel of een platformer kunnen zijn, dus wat gebeurde er waardoor deze filmlicentie in een bedrijfs simulatie veranderde? We kijken terug naar de in 1984 uitgebrachte monsterhit "Ghostbusters" en praten met ontwikkelaar David Crane.

Lees meer: GhostBusters - The Making Of

Amiga CD32 Kopersgids

Clublid Anthony (op de AmigaScene ook wel bekend als Amiga1260) heeft een kopersgids geschreven voor de CD32. Waar moet je op letten voor de aanschaf, welke uitbreidingen zijn er beschikbaar en welke games. Wil je een van de 100.000 in Europa verkochte CD32's aanschaffen; lees dan dit korte artikel zeker door!
 

Lees meer: Amiga CD32 Kopersgids

Project RetroBright

Altijd zuinig geweest en van tijd tot tijd je inmiddels bejaarde Commodore schoongemaakt. Nooit gerookt en toch wordt je machine die ooit wit was steeds geler en geler. De reden? Een van de chemicaliën die bij het vervaardigen gebruikt werd, is Broom, wat onder invloed van zonlicht de verkleuring laat gebeuren. 

Lees meer: Project RetroBright

CBMXfer

CBMXfer is een front-end voor een aantal command-line hulpprogramma's voor het overzetten van bestanden en het werken met disk images. CBMXfer maakt gebruik van deze hulpprogramma's makkelijk door te voorzien in een vertrouwde Windows-interface, dat de noodzaak om de commandline syntax van elk programma te leren verwijdert. CBMXfer bevat ook een multi-format bestand en foto-viewer.

Lees meer: CBMXfer

It Came from the Desert - The Making Of

Cinemaware's avontuur was een showcase voor de 16Bit hardware en zette B-films in de schaduw. Niet slecht voor een spel gevuld met door radioactieve straling misvormde mieren! Ditmaal het verhaal van het legendarische It Came From The Desert in onze rubriek The Making Of...
 
 
 
 

Lees meer: It Came from the Desert - The Making Of

DotBasic Plus

Ergens in 2004 toonde Dave Moorman op de Kentucky LUCKI expo een BASIC programmeer extensie met de naam DotBASIC. Hoewel DotBASIC plus het geld meer dan waard zou zijn, is mijn grootste motivatie te zien dat DotBASIC gebruikt wordt.

Lees meer: DotBasic Plus

PET SD

De Commodore PET was een 8-bit personal computer die in 1977 heel wat succes kende en aan de basis lag van Commodore’s latere blockbuster, de Commodore 64. 35 jaar later zijn er nog altijd hobbyisten die de PET in leven houden. 

Lees meer: PET SD

JiffyDOS

JiffyDOS is een verbeterd DOS voor de C64/C128. Er worden handige commando's aan basic toegevoegd, en alle disk operaties gaan vele malen sneller. Denk gerust aan een factor 10! Marien is aan de slag gegaan met dit uitzonderlijke stukje software en heeft voor de leden zijn ervaringen op digitaal schrift gezet. Lees hier zijn verhaal...

Lees meer: JiffyDOS

De 1541-III

De 1541-III is gemaakt door ons clublid Jan Derogee en is een PIC microcontroller schakeling die een MMC/SD kaart bestuurd en wordt aangesloten op de IEC-bus.

Lees meer: De 1541-III

Guru Meditation

Elke Amiga gebruiker kent ze, vervloekt ze, negeert ze, maar slechts een aantal begrijpt ze! Om de oorzaak te verduidelijken stonden er een aantal (voor velen) nietszeggende cijfers onder. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk?

Lees meer: Guru Meditation

LCP Making Of

David Crane was het brein achter megahits als de Pitfall series, Ghostbusters en het introduceren van leven-simulatie in de vorm van Little Computer People (LCP), die als eerste in 1985 verscheen op de Commodore 64. Dit was in essentie de blauwdruk voor de best verkochte PC-spel-reeks ooit, genaamd "The Sims". LCP bracht je een digitaal poppenhuis en een bewoner, zoals een hamster in een kooi, alleen met een grotere bovenwoning (letterlijk en figuurlijk).
 
 
 

Lees meer: LCP Making Of

CannonFodder - The Making Of

Het wekte de woede van het Britse Legioen, werd onmiddellijk bestempeld als een klassieker bij de Amiga bladen en ging de geschiedenis in als een van de beste games van de 16bit generatie. Hoewel het best bekend voor het gelijknamige voetbalspel, was Cannon Fodder de derde hit uit de Sensible Software gouden era.
 
 
 
 

Lees meer: CannonFodder - The Making Of

Amiga Online

Via onze internetavonturen stuitte we op een website die beweerde dat je met je Amiga via het internet met elkaar (of beter, tegen elkaar) kon gamen. Dit moesten we natuurlijk met eigen ogen bekijken. Dit leek namelijk te mooi om waar te zijn en al gauw kwamen we erachter dat dit niet voor de classic-Amiga's gold, maar enkel voor de ge-emuleerde versies. Toch nog steeds het onderzoeken waard en we zijn, mag ik wel zeggen, positief verrast over het resultaat...
 
 

Lees meer: Amiga Online

De DC2N

De DC2N is gemaakt door Luigi Di Fraia en is nog volop in ontwikkeling. Hij heeft hiermee een implementatie gemaakt van een C2N (Datassette) in een Flash Microcontroller en wordt een vervanging van de Datassette.

Lees meer: De DC2N

Commodore Helden: Dave Haynie

Als we het over de C128 en de Amiga hebben, komt er altijd weer dezelfde naam naar boven: die van Commodore whiz Dave Haynie. Het is dus passend dat we een gesprek hebben met Dave om het naar zijn gedachten en ervaring op deze gebieden te vragen. 

Lees meer: Commodore Helden: Dave Haynie

Chameleon 64

Het project startte ergens in 2006, met de codename VGA-64, een simpele cartridge met een VGA connector om het VIC-II scherm op een VGA monitor te tonen. Van het een kwam het ander en het project liep geweldig uit de hand, en dat was voor ons maar goed ook! En hoewel de meeste C64's op marktplaats voor ongeveer 40 euro van eigenaar wisselen zul je voor de Turbo Chameleon 64 (zoals hij officieel heet) een goede € 200,= neer moeten tellen. 

Lees meer: Chameleon 64

             
By DUI-WA.com
© Commodore IG - 1980-2017

Powered by Joomla 1.7 Templates